Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 januari 2010

Redan på 1700-talet

Mycket intressant besök i Fröå gruva.Redan på 1700-talet hade man infört 5-dagars arbetsvecka i Fröå gruva, Sverige var först i Europa. På helgerna skötte arbetarna jordbruket. Sellstedstorpet på gruvan visar hur man levde på 1800-talet.En mysig loppis, jag hittade Fredrika Bremers Presidentens döttrar.

Inga kommentarer: