Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 november 2010

På biblioteket

Ann Larås Engelska trädgårdar är fin för oss nördar, ren njutning.
Resan ut är nyöversatt, av Virginia Woolf har jag läst fyra, Mrs Dallowayn såg jag som film. Sofi Oksanens Baby Jane ville jag läsa. Böcker som förändrade världen är kul att titta i, jag har väl läst 20 av dessa femtio, saknade några, Kafka inte med. Uusin käännös Virginia Woolfin kirjoista, The Voyage Out, lukenut neljä; Mrs Dallowayn näin filminä. A Room of One's Own kuvasi naisten historiaa mielenkiintoisesti, tosin ei rahvaan silmillä.Orlando pitäis lukee uudestaa, Majakan pudotin ihan oikeesti mereen veneessä lukiessani..

Sofi Oksasen Baby Jane teki mieli lukea. Leenakin on lukenut tuo Kirjat jotka muuttivat maailman, niistä 50 minä lukenut kait 22, kaipasin joitakin, Franz Kafka ei mukana, minulle tärkeä. Napoleonin mielikirja; Goethen 'Nuoren Wertherin kärsimykset', Die Leiden des jungen Werther, on tosiaan lukemisen arvoinen vieläkin, nuori Goethe kirjoitti 1774.

Inga kommentarer: