Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juli 2010

Ett år i Provence

Ett år i Provence av Peter Mayle är en bok som jag egentligen inte ville läsa, för jag är inte så hängiven och förtjust i Frankrike, men boken är en mysig och charmig beskrivning om livet i ett sydfranskt by, hur det är att flytta dit som engelsman. En må-bra-bok om vinodling, husbygge, svampplockning, om allt gott paret åt och drack. Fortsättningen Alltid Provence är inte lika medryckande, men rolig att läsa, för man blir ju nyfiken, hur det går för dem. Det finns fler böcker.Peter Maylen kirja muuttamisen vaikeuksista Etelä-Ransaan on oikea sellainen hyvän-olon-kirja, vaikka en Ranskaan niin ihastunut, nautin tästä. Jatkokirja ei yhtä hyvä, mutta kiva lukea, miten pariskunta selviää.

2 kommentarer:

Tuure kirjoittaa sa...

Hyvänolon kirjat on tosi mukavia :) luin kerran kipeänä Toscanan auringon alla-kirjan, tosi mukava oli lukea ja oppia siinä samassa italialaisuudesta.

Hannele på Hisingen sa...

Tuure, joo, ei pelkästään raskaita kirjoja, näistä kirjoista opin enemmän Ranskasta, ostanut pari turistikirjaakin nyt.