Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juni 2010

Kafka på teater

Jag har alltid gillat Franz Kafkas böcker, Processen tillhör favoriterna, den har jag sett i många olika uppsättningar, på Folkteatern med Bohuslän Big Band sist, väldigt bra.

Vi har sett PLAY Teaterkonsts tolkning av Kafkas Förvandlingen, en modern tolkning av utbrändhet i en 100 år gammal pjäs. Livet är tufft, man ska orka med familjen, jobbet, skulder, alla krav, arbetslöshet, stress. Ändå blev man glad efter den intensiva föreställningen.

4 kommentarer:

Tuure kirjoittaa sa...

Mä oon lukenu Linnan ja Oikeusjutun, oikein pikantteja ja omaleimaisia. En oikein osaa sanoa tykkäsinkö --- mutta toisaalta olen pikkuhiljaa kallistunut sen puolelle että kirjosita ei voi ylimalkaan tykätä/epätykätä vaan voi vain ajatella niistä.

Hannele på Hisingen sa...

Tuure, Kafkalla on oma tyylinsä, ehkä vähän kuivaa huumoria, minua viehättää.

Monika Häägg sa...

Böcker och teater är nog mina favoriter. En kombination av dessa favoriter blir det ibland. Jag har faktiskt skrivit några teaterpjäser med inspiration från böcker!

Hanneles bokparadis sa...

Monika Häägg, låter underbart, att kunna skriva en pjäs, imponerande.