Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juli 2010

Djungelboken

Rudyard Kipling skrev Djungelboken redan 1894. Inte visste jag att Walt Disneys film byggde på så gammal bok. Jag har även Höglandsbilder och andra berättelser i min ägo, mer om den senare.I boken finns det illustrationer på Shere Khan, Mowgli, Baloo.Rudyard Kipling kirjoitti Viidakkokirjan (The Jungle Book) jo 1894, monen nuoren iloksi. Disney käytti näita novelleja hyväksi filmissään.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Kipling var den yngste Nobelpristagaren någonsin när han fick det. En man med en väldig bredd, han skrev ju även poesi. Jag råkade höra ett radioprogram om honom och blev fascinerad. Men Rikki-Tikki-Tavi är fortfarande favoriten!
(Den lille mungon som slåss mot ormar.)

Hannele på Hisingen sa...

Snowflake, jag visste inte att han var yngst, jag har precis hittat några böcker av Kipling på antikvariat.