Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

14 augusti 2010

Slow travel

Jag tömde nästan hela lådan "England" på Eddies loppis på Gamla stan, roligt att läsa gamla reseböcker. Alla är ju inte bra, men Lars-Eriks Ottosons Här är England Wales och Skottland (1959) var en riktig pärla, jag njöt på tåget hela vägen hem. Historia, litteratur, skrönor och tips.Guildford: "The Grammar School kan besökas under ferier och lördagar. Dess bibliotek med fastkedjade böcker är det intressantaste i sitt slag i England." Dorset: "Thomas Hardy har gjort Dorset berömt över hela världen. Han föddes i detta grevskap och skrev om det i sina böcker." Cornwall: "Det sägs att djävulen aldrig vågade sig över gränsfloden Tamar av rädsla att hamna i en cornisk pastej." Winchester: "på höger sida av College Street finns det hus, där Jane Austen dog." Richmond: "Readings fängelse, som nu är stängt, blev berömt genom den ballad till dess "ära", som Oskar Wilde skrev, då han satt inspärrad där."

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Ulla i England ser rolig ut- och boken nr 2 från vänster... hmmm- den har jag visst haft som kursbok någon gång i forntiden (den var bra, vill jag minnas). Cornisk pastej kanske man ska akta sig för....

♥ Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, visst är det lite tokigt att vara så förtjust i gamla skildringar om England.. Annars tycker jag väldigt mycket om engelsk mat :)

Tuure kirjoittaa sa...

Tuollaisesta pidän! Skotlannin matkallamme kuljimme vain kaupungista toiseen, olimme yön tai pari bed and breakfasteissa joita emme olleet varanneet eteenpäin. Se oli paikalliskulttuuriin tutustumista parhaimillaan - kun ajan antoi hitaasti valua ohi, näki paljon enemmän.

♥ Hannele sa...

Tuure, totta, matkat on parhaat kun ei suunnittele liian tarkaan,on ehdittävä nauttimaan paikkojen tunnelmasta.

Anki sa...

Ulla i England ser kul ut! Vilken härlig bannerbild!

♥ Hannele sa...

Anki, det är ju mysigt att åka tåg och läsa..