Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 maj 2011

En gyllene bur

En gyllene bur av Carmen bin Ladin, född i Schweiz. En lättläst bok om hennes liv som fru till en av Usama bin Ladins många bröder. Boken börjar den 11 september 2001, när hon följer kraschen mot World Trade Center. Hennes namn är inte till fördel, fast hon alltid har tagit avstånd mot det slutna samhälle, där del av hennes släktingar finns. Hennes döttrar ska inte växa där.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag läste den för något år sedan och för sin beskrivning av det slutna saudiarabiska samhället tycker jag den var bra.

Hannele på Hisingen sa...

Mimmimarie, en helt annan värld, speciellt för kvinnor.