Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

03 maj 2011

När spolar du en bok?

Ingrid skriver om att hon ger böcker max 50 sidor, innan man ger upp. Jo, minst 50 sidor ger jag en bok, även människor behöver 50 minuter, man kan inte spola dom efter 1 minut... Börjor är intressanta, att avsluta en bok är också en konst.

9 kommentarer:

Miss E sa...

Ibland räcker det med förstasidan innan de blir spolade men oftast runt 50 sidor eller ett kapitel.

Ingrid sa...

Ja, 50 sidor verkar som ett ganska bra mått- tycker jag också (som sagt). Det motsvarar väl ett eller möjligen två kapitel av normalstorlek.... boken behöver ju i och för sig inte vara dålig för det men vissa böcker passar bara inte in med "personkemin" kan man väl kanske säga....

♥ Hannele på Hisingen sa...

Miss E, efter första sidan ger jag sällan upp...

Ingrid, det är nog så, personkemin.

Marie//Tekla Maräng sa...

Nja vissa böcker kan behöva ca 100 sidor innan man kommer in i den med alla namn och miljöer. Men efter 100 sidor så lägs den undan om inte intresset är fångat.
Men som sagt personkemin kan också få mig att sluta betydligt tidigare.
Ha det gott.)

♥ Hannele sa...

Marie, jo, det varierar, man har ju sina favoriter som man väljer, när man vill ha en läsupplevelse, ha en fin dag.

Emmas Bokhylla sa...

Jag har valdigt svart att gora det, jag vill garna ge boken sa manga chanser som mojligt och har jattesvart att lagga ner en bok, men...tja, funkar det inte och historien itne langre tilltalar mig, sa kanske efter ca 80-90 sidor...

♥ Hannele sa...

Emma, det är väldigt få böcker jag inte vill läsa till slutet..

Ela sa...

Det beror väl ganska mycket på hur många sidor boken har. :-) En tjockare bok får fler chanser, fler antal sidor.

♥ Hannele på Hisingen sa...

Ela, så är det nog också.