Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 maj 2011

Sorgesång

Sorgesång av Siri Hustvedt har fått väldigt bra kritik, bokcirkeln pratar om den, jag kan inte vara med. De första femtio sidorna kändes bra röriga; så mycket löst folk, som inte kändes viktiga för handlingen. Varenda (?) kompis från barndomen, brevbärare, skolfröken, olika relationer, alla namngivna. Den mängden kändes ointressant, det gällde verkligen att hänga med. Både Erik och hans far, som dött, hade lämnat massa brev och papper efter sig. Lite för många brev och familjehemligheter för min smak.

5 kommentarer:

Evalinn sa...

Ja, jag körde faktiskt fast i den här, trots höga förväntningar. Har inte läst ut den än.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

He he, det var bara en som gillade den - hon som föreslagit den - vi andra sågade den rätt rejält :p

Hanneles bokparadis sa...

Evalinn, lite för mycket av allt..

Miss E, då är jag inte ensam ;)

Nattens bibliotek sa...

Jag håller med. Jag tycker dessvärre inte att Sorgesång tillhör Siri Hustvedt bättre.

Hannele på Hisingen sa...

Bokstödet, jag har en bok till av henne som väntar.