Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 augusti 2011

Biblia

Bara böcker, eller kan böcker se olika ut? Noter hör ju till ett bibliotek, varför inte musik? En del bloggare tycker att Jimmy Page inte kan kalla sitt film- och musikrum för bibliotek? Vad innebär ordet "biblia"? Stentavlor? Papyrus? Får man ha musik och film på sitt bibliotek? Ordens valens ändras ju hela tiden, många ord har inte alls samma betydelse idag som bara för hundra år sedan, så visst kan "biblia" få ett mera utvidgad betydelse idag, där tekniken är med, eller? Annars får inte blinda ha sina ljudböcker i sina "bibliotek"...? Tidningar?? Tur att svenska bibliotek har utvidgat sitt innehåll. Till något levande.


4 kommentarer:

klok som en bok sa...

Vilken rolig länk! Har du någon favorit?

Hanneles bokparadis sa...

Keith Richards och Nigella Lawson använder sina bibliotek, ser väl ut ungefär som hemma hos mej :)

Ingrid sa...

Nigella, säger jag. Nigella. Hennes bibliotek är det jag gillar bäst- det är så levande och "bokälskarmänskligt" !

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, eller hur :)