Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 september 2011

Samuel Becket

Samuel Becket (1906-1989) bodde stor del av sitt liv i Frankrike och skrev även på franska, men översatte själv till engelska. Han undervisade både i engelska och franska och var en tid även James Joyces sekreterare (som hade problem med ögonen). Becket fick Nobelpriset i litteratur 1969. Han har en otroligt vacker bro i Dublin; Samuel Becket Bridge, som liknar den keltiska harpan, Irlands nationalinstrument. Tänk att se två gubbar sitta ett par timmar på scenen och vänta på någon, som inte kommer. Samuel Becketts I väntan på Godot (1952) är exempel på absurd minimalistisk teater som växte fram efter andra världskriget. Härlig beskrivning om livets mening. Jag hade förmånen att se Iwar Wiklander och legenden Sven Wollter live, 74, kan fortfarande.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag minns en TV-teaterföreställning av "I väntan på Godot"- då var det Ernst-Hugo Järegård och Jan-olof Strandberg som spelade... Jag hade gärna sett Sven Wollter också.... Jag har en bok av Sven Stolpe (där han skriver om en del minnesvärda personer han träffat)- han mötte Beckett en gång i Paris- (trevligt berättat!)

Mrs Calloway sa...

Jag såg också TV-föreställningen med Järegård och Strandberg. Det kunde inte göras bättre.
Men jag har aldrig lyckats läsa något av Beckett. Vacker bro, verkligen. Broar är fint.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, det låter som en intressant bok.

Mrs Calloway, Becket skrev ju mest drama, man är inte så van att läsa det. Bron är det vackraste jag sett.

Paula sa...

Hannele, du ha någonting i min blog. Var så god och hämta. :-)

Sara sa...

Hei Hannele, olen lukenut tämän Becketin näytelmän Huomenna hän tulee draaman kurssilla, josta on jokunen vuosi. Tästä tuli mieleeni, että olisipa kiva päästä teatteriin pitkästä aikaa! Otanpa tavoitteeksi tässä syksyn aikana...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, voi kiitos sinulle :)

Sara, teatterissa käyminen on ihanaa.

Nattens bibliotek sa...

I väntan på Godot är en pjäs som jag tycker mycket om.

Hanneles bokparadis sa...

Bokstödet, den tål att ses fortfarande efter 60 år.

Titti sa...

Den är underbar, vad roligt att du sett en uppsättning med så skickliga skådespelare! Jag har inte sett den på riktigt, bara läst samt sett en filmatisering, men jag vill verkligen se den live någon gång. Estragon och Vladimir är härliga karaktärer.

Hanneles bokparadis sa...

Titti, jag gillar Beckets stillsamma humor.