Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 november 2011

Resa i England

Resa i England av Rasmussen Steen Eiler är arkitektoriskt intressant för det är författarens profession. Han är dansk och på resa med fru och tonårsbarn under 1950-talet. Han besöker Dickens stad Rocherster och går i Pips fotspår. Rasmussen är mindre impad av formella engelska trädgårdar, vilka jag ser som intressanta. Till Sir Edwin Lutyens förtjänster nämner Rasmussen bara hans dockhus till drottning Mary, med ett eget mini bibliotek. Bland trädgårdsfolk är Lutyens även känd med sitt samarbete Gertrude Jekyll, en riktig trädgårdsikon. Hestercombe Gardens i Somerset kan man fortfarande besöka. Nu kom jag helt utanför boken, jag bara lät tankarna flyga... i trädgårdar.

Inga kommentarer: