Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 november 2011

Ryskt

The Possessed Adventures with Russian Books and the People Who Read Them av Elif Batuman, som är en amerikansk författare och forskare av ryska klassiker. Hon har skrivit små berättelser om ryska böcker, litteratur, läsning och om litterära forskarkonferenser.
Min egen svaghet för ryska författare väcktes när jag som ung läste Brott och straff av Dostojevskij och släkten inte tyckte den var så lämplig.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Den verkar intressant, tycker jag.

Mrs Calloway sa...

Helt klart en sådan bok som man vill samla på sig.
För mig var Idioten en fantastisk läsupplevelse i ungdomen. Vet inte om jag vågar läsa om.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, helt ny bok, kommer snart på svenska.

Mrs C, man är lite rädd för att läsa om sina starka läsupplevelser, kanske inte lika intensivt längre..

Bokälskarinnan sa...

har aldrig läst något ryskt tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

Bokälskarinnan, det är något speciellt med dom, jag har inte läst så mycket modern rysk litteratur.

...med näsan i en bok... sa...

Jag hade en period under gymnasiet då jag läste mycket Tolstoj och en del Dostojevski

Hannele på Hisingen sa...

jag började nog också i den åldern