Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 november 2011

Tidernas bästa kärleksroman

The Guardian utlyste en omröstning och Svindlande höjder (1847) av Emily Brontë kom på första plats som bästa kärleksroman. Jag hittade amerikansk Wuthering Heights från 1947, illustrerad av Nell Booker på antikvariat Faust vid Götaplatsen, en guldgruva för boktokiga. Översättningen hette Blåst 1927 och Stormvindar 1944.

11 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Roligt med en illustrerad utgåva!

Josefin (Fabulerat) sa...

Åh, Wuthering Heights! Underbara, underbara lilla bok. The Guardian vet vad de pysslar med, det är tydligt.

Hannele på Hisingen sa...

Anna, eller hur, jag har inte sett tidigare.

Josefin, jag tror att läsarna hade röstat.

Metronyx sa...

Jag blir alltid så förvånad över att den här boken anses vara så fantastisk. Personligen föredrar jag systerns "Jane Eyre". Men varken Heathcliff eller Rochester är särskilt trevliga kärleksobjekt. Nej tacka vet jag Kate Bush sång "Wuthering Heights" istället ; P

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, den har jag inte hört :)
Ibland är översättningarna dåliga, bara intrigerna kommer fram, det finns så mycket annat. Men smaken är ju olika, och det är väl bra.

Den luttrade bibliotekarien sa...

Jag förstår precis varför den vann. Det är den enda bok jag läst tre gånger och så har jag sett de flesta filmatiseringar...sååå romantisk.

Hannele på Hisingen sa...

bibliotekarien, starka grejer...

Nattens bibliotek sa...

Jag har faktiskt inte läst den ännu trots att jag har den i min bokhylla sedan länge. Det kanske är dags nu!

Hanneles bokparadis sa...

Nattens bibliotek, det är också skönt att ha några läsupplevelser framför sig ;)

Cecilia sa...

Så vacker. Jag skrev min littvet-C-uppsats om Wuthering Heights och hade då behövt sådana trevligheter som illustrationer, känner jag i efterhand. Länge sen så kanske snart dags att läsa om - illustrerad :)

Hanneles bokparadis sa...

Cecilia, kul, en omläsning av vissa böcker är givande.