Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 december 2011

1 km böcker

Författaren Jan myrdal ska flytta och han ska ta med sig sina böcker, så där 1 km, över 50 000 böcker, ganska många bokhyllor blir det. Boken En Meccano pojke berättar hittade jag gratis på biblioteket, bra historia och fina bilder. Jag lekte med Meccano som barn,  Jan Myrdal gör det fortfarande.

8 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

1 km... där ligger man i lä!!!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, väldigt mycket för en privatperson...

Metronyx sa...

Med såna bokmängder har man alltid något att läsa i alla fall : ) Jag blir nyfiken på vilka slags böcker han har mest av. Jag menar tror att de är romaner eller faktaböcker. Och vilka genres gillar Myrdal mest tro?

Hannele på Hisingen sa...

Metronyx, jo, och jag tror att Jan Myrdal har läst väldigt mycket. Bra fråga, jag gissar på politiska böcker...

Johannes sa...

Eftersom han har bott på vischan eller i småstad större delen av sitt liv, gissar jag att han helt enkelt sett till att skaffa sig ett referensbibliotek i brist på forskningsbibliotek på hemorten. Så där är nog mycket av allt möjligt: historia, filosofi, samhällsdebatt, kulturhistoria, all världens inbundna tidskriftsårgångar, you name it. Nog vore det lite kul att gå och kolla i hyllorna...

Hannele på Hisingen sa...

Johannes, så kan det nog vara. Själv vill jag gärna äga mina böcker fast vi har nära till biblioteket.

Petter sa...

I boken "En illojal europés bekännelser" skriver Jan Myrdal om sina böcker:
"Det kan då tyckas som om låge det något perverst bakom detta bokköpande[...]Det finns ju offentliga bibliotek. Men så ligger det inte till. Mitt bibliotek är ett minne[...]Ett offentligt bibliotek kan jag inte begagna på samma sätt. Det är uppställt efter andra principer än mina. Sällan får man där möjligheten att lära känna böckerna. Man lär sig inte hur de luktar."(övers. Jan Stolpe (boken skrevs på engelska)).

Hannele på Hisingen sa...

Petter, tack för din intressanta kommentar!
Jag tycker också om att äga mina böcker ;)