Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 januari 2012

en missroman av Victoria Holt

Maria Ehrenberg skriver att Guvernanten på Mellyn av Victoria Holt är en missroman. Boken handlar om en kvinna över tjugo utan förmögenhet, enda yrke är guvernantens. I berättelsen finns en gåta, utspelar sig i historisk tid, det finns beroende. Till skillnad från nutidsromantiken där beroende aldrig är så påtagligt, kvinnor strävat efter självständighet. Klasstillhörighet påtaglig, utseende inte så viktigt och missromanen slutar med kyssen och deras framtid liv beskrivs inte, den gråa vardagen saknas. Trevlig underhållning, och man lär sig mer om gamla julseder i Cornwall i Guvernanten på Mellyn.

5 kommentarer:

Västanvind sa...

Den boken har jag och har läst ett par gånger.
Hade en "guvernantperiod" och läste mycket av Vitoria Holt.
Vad är en missroman? :)

Eivor

Hanneles bokparadis sa...

Eivor, en missroman har de kännetecken som jag försökt beskriva; en fattig ogift kvinna i beroendeställning som i slutet av boken lyckas få sin kyss..

Mrs Calloway sa...

laom under sömnlösa nätter

Mrs Calloway sa...

lagom, heter det visst...

Hannele på Hisingen sa...

Mrs C, precis :)