Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 april 2012

Mina författare på M

Bodil Malmsten har varit väldigt produktiv, har man inte läst henne tidigare, är hennes (b)logg-böcker med foton och korta kvicka texter en trevlig början: Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig (2006) var den första, Kom och hälsa på mig om tusen år, De från norr kommande leoparderna och den senaste: Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag, där även familjen Tejp kämpar vidare.
Vilhelm Moberg (1898-1973) var viktig när jag ville lära mig svenska och läsa svenska författare. Jag gillade hans berättarstil och tyckte att han kom nära en kvinnans sätt att tänka, som om han vad den han berättade om. Mans kvinna tyckte jag om och självklart Utvandrarna, såg filmerna efter att ha läst böckerna först.
Jag har inte läst allt av Haruki Murakami men jag gillar hans stillsamma stil. Vad jag pratar om när jag pratar om löpning av Murakami innehåller personliga essäer, inte bara om löpning utan även om livet och hans författarskap.

9 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Kafka på stranden var helt underbar!
har inte läst löparboken ännu, men jag har den i hyllan

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, för mej är det tvärtom :)

bokrikedom sa...

Jag älskar språket i Mobergs böcker, en favorit är Brudarnas källa som jag har läst många gånger!

Hannele på Hisingen sa...

den får jag ta och läsa igen...

Ingrid sa...

Vilhelm Mobergs "Utvandrarsvit" står mycket sönderläst i mina hyllor - men jag tycker om mycket annat han har skrivit också. Mobergs böcker hör till dem jag läser om och om igen med jämna mellanrum.

Znogge sa...

Vilhelm Moberg är en av mina absoluta favoritförfattare. Läser gärna om hans böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag har nog läst "bara" en gång...

Znogge, visst är Moberg bra.

Filifjonkan 1 sa...

Hej Hannele Ja det var en salig blandning men det är skönt att läsa olika sorter Bodil Malmsten har jag inte läst något av faktiskt skall kanske testa det. Just nu hinner inte jag läsa knappt det är rätt körigt...ha en skön dag Hannele

Hannele på Hisingen sa...

Filifjonkan, läsning är skön avkoppling,
ha det gott.