Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 april 2012

Sinuhe

Sinuhe av Mika Waltari (1908-1979) är en av mina favoriter,
 på 1970-talet tenterade jag finskan och skrev en uppsats om boken.

8 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag minns den boken men av någon anledning läste jag aldrig den när den var som populärast. Men det är ju aldrig försent

Hannele på Hisingen sa...

jag vet inte när den var som populärast...

Znogge sa...

Låter som boken för mig fast inte på finska...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske lite lättare på svenska ;)

Swedish Zombie sa...

Ja, Sinuhe är bra! Jag har läst en annan Waltari också som jag gillade... men den gryende demensen låter mig inte minnas titeln... hmmm

Hannele på Hisingen sa...

Swedish Zombie, Waltari skriver bar.

kirjastotæti sa...

Det lönner seg att läsa Sinuhe! Det er jättebra - och tänkt att Waltari har aldrig besökt Egypten!

Hanneles bokparadis sa...

Kirjastotäti, då är det ju en fantastisk bedrift!