Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 april 2012

Skäms inte för mig

Det var en fröjd att få höra Elsie Johansson berätta och läsa ur Då nu är jag. Hon inledde med att säga att hon inte skäms längre. Kvinnor har alltid haft så mycket att skämmas för, även för allt det naturliga. Och det har Elsie skrivit om i sina böcker, om Nancy.

10 kommentarer:

Ingerun sa...

Så här brukar min man säga:
"Var och en skäms för sig själv."

Det är inte en uppmuntran att skämmas för sig själv, utan att INTE skämmas för någon annan. Också viktigt.

Hannele på Hisingen sa...

Ingerun, det säger vi i min familj också :)
Man kan bara skämmas för sig själv, och det behöver förhoppningsvis kvinnor inte göra längre.

Nattens bibliotek sa...

Ja Elsie Johansson är en beundransvärd kvinna:)

Hanneles bokparadis sa...

Precis, en rejäl klassresa och att vara så aktiv vid 81 år, det önskar man själv.

Anna sa...

Jag var på väg att gå men backade i sista stund. Synd, det verkar ha varit en fin kväll.

Znogge sa...

Inget som kvinnor borde bhöva göra... Kan tänka mig att det var en upplevelse.

Hannele på Hisingen sa...

Anna, Elsie är väldigt trevlig att lyssna på.

Znogge, hoppas att dagens unga kvinnor inte skäms. Alltid trevligt att lyssna på en bra författare.

Mrs Calloway sa...

Elsie Johansson kan också konsten att hantera skolklasser på olika stadier. och hon är fantastisk att lyssna på.
hon sätter verkligen ord på kvinnlig erfarenhet.

Monika Häägg sa...

Elsie skriver fantastiskt fint. På ett enkelt och varmt sätt. Så skönt att höra orden, att inte skämmas mer...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, det kan jag tänka mej.

Monika Häägg, hon sa det starkt och trovärdigt.