Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 april 2012

Ros på världsbokdagen

I Katalonien i Spanien har man sedan 1900-talets början firat skyddshelgonet St Görans dag den 23 april genom att ge en bok i gåva till dem man tycker om. Av tradition får givaren en ros tillbaka. Rosen har jag fått från mitt antikvariat.

6 kommentarer:

D.S sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Metronyx sa...

En sån fin idé, att ge böcker till sina käraste. Borde ha lagrat upp för alla underbara människor man känner : )Men nån bok kan jag nog få iväg. Hos oss firar vårt Bibliotek med uppläsningar, och jag funderar på om jag ska ta mig ned med mina försenade böcker och "donera" till kaffekassan : )
(PS det är min kommentar som försvann, jag var inloggad som maken så jag pluttade bort den.)

Hannele på Hisingen sa...

Metronyx, det finns så många trevliga sätt att uppmärksamma bokens dag, jag ska också besöka ett bibliotek i kväll.

Josefin sa...

Stiligt med ros! Ska precis iväg och kolla läget på biblioteket en sväng, det kanske är något speciellt där idag? :)

Anonym sa...

Åh, vad fint. Jag hade inte hört om den här dagen tidigare så nu har du lärt mig något nytt. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, det är nog säkert något program.

Helena Milton, väldigt trevlig sed.