Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 maj 2012

Mina författare på E

George Eliot är pseudonym för Mary Ann Evans (1819-1880). Hon var välutbildad och kunde både tyska och italienska. Hon levde i samvetsäktenskap med författaren George Henry Lewes, som jag också blev lite intresserad av. George Eliots böcker har blivit filmatiserade, Middlemarch (1871) som realistiskt beskriver det viktorianska samhället. Bror och syster är översatt och kommer ut i pocket i höst.
Thomas Stearns Eliot (1888-1965) var kompis med Virginia Woolf och var med i Bloomsbury gruppen. The Waste land kom ut samma år som James Joyces Ulysses. Det skulle vara kul att kunna uppskatta alla hans dolda citat och lärda referenser, boken finns i nyöversättning. Nobelpriset i litteratur fick han år 1948.

4 kommentarer:

Znogge sa...

Låter som intressanta bekantskaper. Jag behöver låna på mig lite nytt igen känner jag...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, låna gammalt, menar du ;)

Mrs Calloway sa...

Det är verkligen underbart att klassikerna kommer i pocket. Ofta ser de ju tevliga ut utanpå nuförtiden också

Hannele på Hisingen sa...

Mrs C, ibland blir man nästan (?) lockad av att köpa de nya, bra översättningar är intressant.