Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 maj 2012

Mina författare på F

Marianne Fredriksson (1927-2007) föddes i Göteborg. Anna, Hanna och Johanna berättar om kvinnor i tre generationer, mitt i förändringar i folkhemmet, där känslorna inte framträdde. Simon och ekarna har blivit både teater och film, om den adopterade Simons uppväxt under krigsåren i Göteborg.
Gustave Flaubert (1821-1880) var kompis med Victor Hugo. Han var pessimistiskt lagd och skrev en realistisk roman Madame Bovary. Emma var uttråkad och trött på maken och förlustade sig med andra. Boken blev skandal, Flaubert åtalades men frikändes.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var en vacker utgåva av Madame Bovary!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, ibland är omslagen verkligen vackra.

Desirée sa...

Tror jag ska ta o läsa om Madame Bovary!

Hannele på Hisingen sa...

Desirée, absolut värd att läsas om.

Ylva sa...

Marianne Fredriksson är en av mina favoritförfattare! Hon ringde min mamma en gång för att prata om ett brev som mamma skickat men kom bara till telefonsvararen och sedan ringde hon inte igen. Och sedan dog hon så vi fick aldrig veta vad hon ville. Synd!

Hanneles bokparadis sa...

Ylvä, det var ju verkligen synd... Marianne Fredriksson har skrivit mycket och bra.

Metronyx sa...

Marianne F. har skrivit många tänkvärda böcker. Mina favoriter är nog Paradisets barn samt Den som vandra om natten. Även om man inte håller med henne om allt hon föreslår : ) så är det viktigt med alternativa berättelser till kända historier. Det får i alla fall mig att se på vissa personer/företeelser i ett nytt ljus.

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, jag har inte läst allt, men just dessa författare lockar mej att läsa mer.

Anonym sa...

Jag har aldrig läst Madame Bovary, så det är nog dags för det nu, klassikersommar som det är och allt. :)

Hannele på Hisingen sa...

Helena Milton, passar perfekt :)