Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 maj 2012

Mina författare på G

Graham Greene (1904-1991) fick Nobelpriset i litteratur1961. Ingen lycklig barndom, pappan var rektor på skolan; En sorts liv är självbiografisk. Jag har inte läst många av alla hans böcker, men Greene har humor som tilltalar mig, ska läsa mer. Resor med moster Augusta berättar om en levnadsglad 75-årig dam, med ung älskare.
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832 är fortfarande inte dammig. Den unge Werthers lidanden (1774) är trevlig läsning, jag gillar hans naturbeskrivningar. Goethe hade ny syn på kärlek, äktenskap skulle byggas på ömsesidig åtrå och kärlek. Lite som Carl Jonas Love Almqvist (1793-1866) som förespråkade ännu mer frihet.

3 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Ber att få gratulera på tvåårsdagen! Greene och Goethe skulle nog också gratta om dom bara kunde ...

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, tack, det tror jag också.

Lustigkulle sa...

Greene är fantastisk - han borde ha fått nobelpriset. Kan konsten att skriva både angeläget och underhållande.

Jag har inte läst mycket av Goethe - litet spridda dikter bara. Man kanske skulle försöka sig på den unge Werther!