Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 maj 2012

Trainspotting

Trainspotting (1993) av Irvine Welsh har kommit i nyutgåva med Einar Heckschers översättning. Nittiotalets kultklassiker, en tuff bok att läsa, jag fick hoppa över några kapitel i början för att klara av det, minns inte om jag sett filmen. Ett gäng missbrukade i Edinburgh, det finns både humör och värme mitt i allt elände. Welsh skriver starkt, man känner hur man är med, inte bara betraktare. Har man läst boken, förstår man kanske varför jag plockat fram boken om Derek Jarmans fantastiska stenträdgård.

7 kommentarer:

MalinC sa...

Vet att jag för flera år sedan köpte den på engelska (skotska..), men då inte lyckades ta mig igenom den tjocka, talspråkliga dialekten. Kanske ska göra ett nytt försök på svenska!

Hanneles bokparadis sa...

Malin C, det kan jag förstå, översättaren har gjort ett fantastiskt jobb, inte helt lätt på svenska heller ;)

Skrivande sa...

Har hört att filmen ska vara bra, har dock varken sett den eller läst boken... Ska nog kolla upp Trainspotting :)

Hannele på Hisingen sa...

Stockholmsflickan, jag har blivit nyfiken på filmen, den har fått massa priser..

Mrs Calloway sa...

om du hade sett filmen, Hannele, så hade du kommit ihåg det! jag tyckte mycket om filmen fast den var hemsk. speciellt älskade jag musiken så jag köpte DVD:n

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, jag borde kanske jaga musiken..

ewa sa...

Åhh, Derek Jarmans trädgård, min favvo trädgårdsbok!