Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Livet skulle vara tråkigt utan böcker. Litteraturbanken - Tove Jansson 100 år. My own photos.

27 juni 2012

Scott & Burns på sedlar

Kul när författare får pryda sedlar. Sir Walter Scott (1771-1832) försörjde sig som advokat, fyrabarnsfar, skrev lyrik och historiska romaner. Utöver Ivanhoe har man inte översatt hans verk till svenska på hundra år. Jag ska berätta mer om hans andra böcker.
Robert Burns (1759-1796) slet som lantbrukare innan han blev skotsk nationalskald. Han lyckades publicera en diktsamling för att få pengar till resa, istället stannade han, gifte sig med sin ungdomskärlek Jean som redan hade fött tvillingar till honom. Burns söp, skrev och blev stor i Skottland. Gustaf Fröding har tolkat honom till svenska. Litteraturhistoriska bilder från Storbritannien 1899 af Tant Cissy (Cecilia Milow 1856-1946) berättar om flera brittiska författares levnad.

3 kommentarer:

Läst, sett & hört sa...

och var hittade du Tant Cissy, Hannele? har du varit på antikvariat igen?

ewa sa...

Har du lyssnat till Eddi Reader när hon sjunger Burns, SÅ himla bra. Här har du ett Youtubeklipp http://jonkopingsbibliotek.se/bokerier/musik-och-huliganer/

(kommer inte ihåg hur att göra länken klickbar)
Blir intresserad av Tant Cissy! Tack!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Mrs C, jag ramlar lätt över allt skotskt..

Ewa, nej, tack för tipset!