Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 juli 2012

Antecknar ni eller stryker under?

Nilma undrar om ni antecknar eller stryker under i böcker? Det gör inte hon, skriver på annat papper. Jag har börjat skriva upp några tankeväckande sidonummer längst bak i boken, med blyerts. Man glömmer ju de ställen som gjort intryck eller ens funderingar. En del stryker under nästan allt i kursböcker, jag markerar kanske några få nyckelord.

22 kommentarer:

Mrs Calloway sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mrs Calloway sa...

(jag skrev fel och fick ta bort.)
vad jag ville säga var att jag både stryker under och skriver bredvid beroende på vad/hur jag läser

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, ofta vill jag ha mina böcker snygga...

Anna Amnell sa...

Hannele,
säästän hyvin paljon aikaa, kun alleviivaan tärkeät kohdat ensimmäisellä kerralla lukiessani, toisella kertaa käyn läpi vain alleviivatut kohdat.

Hienoja ja hyvin kalliita kirjojani - katselukirjoja - en raski alleviivata. Silloin laitan väliin tarralapun tai teen vihkoon tai paperille luettelon. En alleviivaa koskaan kirjaston kirjoja enkä muilta lainattuja kirjoja.

Tärkeistä sivuista voi ottaa valokopion ja niihin valokopioituihin sivuihin voi tehdä alleviivauksia ja merkintöjä. Samoin voi sivun tai kuvan valokuvata tai skannata.

Hannele på Hisingen sa...

Anna Amnell, terralaput on hieno keksintö, niitä tietysti käytän, jotkut jäävät kirjan väliin, jotkut poistan kun lukenut valmiiksi. Valokopioita en enää ota, kuvaan nykyään jonkun sivun, minkä haluan talteen.

Anna Amnell sa...

Minäkin digikuvaan eniten. Otan valokopioita erityistilanteissa, kun pitää saada sivu tai kuva eteen päiväkausiksi seinälle tai pöydälle.

Tai sitten kokoan valokopioita kansioon, mutta ne vie liiaksi tilaa. Olemme toden teolla hävittäneet kansioita kun muutimmme pienempään asuntoon. Jos mulla olisi oma talo niin kuin Sulla, se olisi varmasti kattoa myörten täynnä kirjoja.:)

Hanneles bokparadis sa...

Anna Amnell, meillä kirjoja kattoon asti! Minun valokuvat järjestyksessä tietokoneen kansioissa, ei vie yhtään tilaa :) Suurenna tämä kuvani, näet miten selvää luettavaa, vaikka pienensin tähän.

Znogge sa...

Jag kan både anteckna, stryka under och markera stycken. Det beror på vad det gäller...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, jo, det beror på det gäller, men jag använder nästa uteslutande blyerts...

Ingerun sa...

Jag viker sidor om jag skall skriva om boken på bloggen.

Ingrid sa...

Jag stryker under- men bara i böcker som jag inte är så rädd om. Lösa lappar tappar jag bara bort (annars är nog det bästa sättet- eller att notera på någon blank sida i boken intressanta sidor).

Hanneles bokparadis sa...

Ingerun, jag viker aldrig sidor, hundöron är en styggelse, det finns ju såna där post it, i alla färger och storlekar.

Ingrid, själv är jag rädd om nästan alla mina böcker, lösa lappar försvinner för mej med..

Nilmas Bokhylla sa...

Vad kul att du skrev ett inlägg om det, det är verkligen en intressant fråga!

Hannele sa...

Nilma, kul att du kom på idéen :)

Anna Amnell sa...

Lösa lappar är goda, om de är mycket långa och smala.

Hanneles bokparadis sa...

Anna Amnell, ja, post it finns i alla färger och storlekar, man kan även använda sax ;)

Metronyx sa...

Det där beror på om boken är inbunden eller pocket för mig. Jag skulle aldrig kunna stryka under i en inbunden bok. Jag tror nog generellt att jag skriver upp citat, även från kursböcker om jag kan. Naturligtvis stryker jag under i vissa arbetsböcker, men jag är lite försiktig av mig...eller om det är feg jag menar ; P

Mrs Calloway sa...

hundöron är en styggelse! respåektlöst mot boken! ner bättre då med en begåvad blyertsunderstrykning. tycker jag

Pocket sa...

Stryker aldrig under! Förstör ju boken ;)

Hannele på Hisingen sa...

Metronyx, jag är också försiktig och rädd om mina böcker :)

Mrs C, håller med fullständigt!

Pocket, jag är väldigt försiktig med understrykningar även i kursböcker.

Anki sa...

Jag kunde aldrig stryka under! Jag vill inte lorta böcker. :P
Men det vore god att anteckna...

Hanneles bokparadis sa...

Anki, sant, nerlortade böcker är inte lika roliga..