Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 juli 2012

Baudelaire på loppis

Hans nakna hjärta - En roman om Charles Baudelaire av Michel Manoll (1911-1984) är en roman från Paris med början anno 1857, beskrivning av gator och gränder som kanske inte finns längre, realistiskt om kvinnorna på gatan. Herrmodet är noggrant beskrivet, lite bohemiskt á la Charles Baudelaire (1821-1867). Barbey d'Aurevilly har jag inte hört talas om men han var Baudelaire kompis och har skrivit Dandyism. Det finns en förteckning över personerna i slutet av boken. Som att läsa Strindbergs Röda rummet, ett tidsdokument från en svunnen tid.

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

intressant, Hannele! jag känner (erkänner?) att jag inte ägnat mig tillräckligt åt Baudelaire. borde åtgärdas

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, han är ju lite svår, men jag är nyfiken...

Ingrid sa...

Spännande böcker du har hittat!

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, vi har helt fantastiska loppis i Göteborg... nya böcker också, för en liten peng.

Unknown sa...

Baudelaire hittar man överallt.

Hanneles bokparadis sa...

Sten, man ser det man vill se.