Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 september 2012

Märkligaste "trilogi" av Edna O'Brien

Jag har letat och letat utan resultat.
Edna O'Brien blev känd för sin trilogi om två irländska flickor, Kate och Baba: The Country Girls (Två flickor på Irland 1960), Girl with Green Eyes (1962), Girls in Their Married Bliss (Flickor i äktenskapets hamn 1964). Denna trilogi (The Country Girls Trilogy 1987) nämns i flera svenska litterära uppslagsböcker, fast den andra boken aldrig blivit översatt, utom filmen Flickan med de gröna ögonen (1964). Märkligt kan man tycka, av Forum, Fritzes.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Ja, nog är det märkligt att hela trilogin inte översatts. Jag väntar på nyutgåva. Otroligt bra böcker allihop!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, Edna O'Briens böcker är värda en nyutgivning, även trilogin i sin helhet.

Znogge sa...

Tror jag läst något annat av henne. Namnet verkar så bekant...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, Edna O'Brien har skrivit många böcker, de senaste har inte blivit översatta, exempelvis Saints and Sinners (2011) som fick pris.