Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 februari 2013

En civilisation utan båtar

Johannes Anyuru kommer till biblioteket nästa vecka och jag vill läsa något av honom, det blev En civilisation utan båtar, som berättar om hans tankar i väntan på att resa med Ship to Gaza. Det börjar i Göteborg, bekanta platser, mycket vänner med alla möjliga bakgrunder. Närvaro, tvivel, rädsla, övertygelse. Aten, de ockuperade torgen, grekisk mat, övningar, väntan. Politisk naivitet?

Inga kommentarer: