Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 februari 2013

Litterärt liv

Litterärt liv : Ur en resandes berättelser (Tales of a traveller) av Washington Irving (1783-1859) handlar om skrivandets vedermödor och svårigheten att bli erkänd och berömd. Men det finns andra sätt att försörja sig på skrivande, än ges ut i bokform. Han gav ut The Legend of Sleepy Hollow (!920) under pseydonymen Geoffrey Crayon, den har blivit filmad, senast 1999. Amerikanen Irving reste mycket och var kompis med Sir Walter Scott (1771-1832) som stödde honom med bokutgivningen.

4 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Tänk vad äventyrliga de var de som gjorde långa resor förr i tiden, nu behöver det inte längre vara etts tort äventyr...

Hannele på Hisingen sa...

Anne, ändå restes det mycket, per häst!

Anonym sa...

Intressant! Det visste jag inte. Tack för liten bit litteraturkunskap :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena Milton, man hittar så mycket intressant i gamla böcker.