Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 maj 2013

Veckans tjockaste

Balzac: romanen om en diktares liv (1947) av Stefan Zweig fick nytt hem hos mej. Zweig föddes i Wien, hans verk brändes i bokbålen i Nazityskland. Jag hittade även hans biografi Marie Antoinette: en olycklig drottnings historia (1933). Ingrid läser mycket Stefan Zweig.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Vilket fynd! Den boken skulle jag också vilja ha! Zweig skrev ju en hel del biografier (den om Marie Antoinette har jag också )

Mrs Calloway sa...

diktarliv är alltid intressanta. förklarar ibland en hel del

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, jag har hittat båda på loppis :)

Mrs Calloway, eller hur!

znogge sa...

Grattis till bokfynden!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gäller bara att vara på rätt plats vid rätt tid, och ha ögonen med sej...