Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 september 2013

A Life with Books

A Life with Books av Julian Barnes är en liten trevlig skrift, där han berättar om sina bokinköp, hur han köper böcker mer än han hinner läsa. Men hur tokigt skulle det vara att äga precis så många böcker som man hinner läsa innan man dör... typ: "nu har jag sju böcker kvar". Hans familj gick inte i kyrkan, däremot besökte de biblioteket. Många små visdomar i stil med: "When you read a great book, you don't escape from life, you plunge deeper into it."

6 kommentarer:

Melody and M.E sa...

En skrift som låter intressant för mig, som också har förmågan att köpa på mig flera böcker än jag hinner läsa!
M.E

Hanneles bokparadis sa...

M.E. hihi, du är inte ensam :)

znogge sa...

Bättre för många böcker än tvärtom :-)

Hannele sa...

Znogge, eller hur :)

Mrs Calloway sa...

typisk måste ha, Hannele!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag vet....