Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 oktober 2013

Irländska Aranöarna vill jag åka till

Berätta om en verklig eller fiktiv bokmiljö som jag skulle vilja besöka är veckans tema i Bokbloggajerka 4-7 oktober. Det finns flera platser men Aran-öarna på Irland verkar spännade, möjligt att besöka, men kanske nöjer jag mej med en resa i läsfåtöljen; exempelvis Hjälten på den gröna ön av John Millington Synge (1871-1909) är en stillsamt mustigt skriven pjäs från Aran öarna. En levande berättelse om människor på landet. Synge lämnade finkulturen och åkte till Aranöarna av kompisen W B Yeats förslag.

9 kommentarer:

Freja sa...

För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka! Jag har varit på Aran-öarna, tältade där några nätter tidigt 90-tal, och det var helt magiskt. Som en resa i tiden! Rekommenderas! Och det fanns ett vandrarhem oxå, inte bara en camping ;-) Vi besökte Inishmaan,(tror jag den hette) den största ön (tror jag det var). Och Galway, där färjan gick ifrån, var en supercharmig stad!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, häftigt! Kanske skulle man försöka ta sej dit, magiskt tror jag också det är där.

Ingrid sa...

Aranöarna står högt på min vill-resa-lista också.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, då kan vi åka tillsammans!

Mrs Calloway sa...

jag följer med!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, då blir vi tre!

znogge sa...

Irland hade jag gärna åkt till! Äldsta dottern är nyss hemkommen från Skottland som jag inte heller hade tackat nej till...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, båda två riktigt trevliga ställen att åka till!

besiktning sa...

Amazing ... i love it <3 <3 <3