Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 januari 2014

Nu kör vi hårt

Löpträna : roligare och effektivare av Håkan Jörgensen är faktiskt en ovanligt rolig och effektiv bok för att handla om träning. Jörgensen klarar av konststycket att ge adekvata tips både till nybörjare och vana löpare utan att bli för långrandig. Han ger tips om skor, kläder, sport-bh och även annan elektronisk utrustning. I kapitel om träningslära förstår jag varför jag inte blir bättre fast jag tränar regelbundet. Löparteknik är individuellt, men mina fötter mår faktiskt bättre av att landa med tårna först, min son tipsade mej om det. Jörgensen tror också på att skonsamt att landa ner med tårna först. Om kost, uthållighet, plyometriska rörelser och återhämtning skriver Jörgensen bra, många tips och tankar. Komma i gång är kanske det viktigaste kapitlet nu i vintermörker. Bra kapitel om kost, återhämtning, förbränning och överansträngning.

4 kommentarer:

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs E, en bra bok som täcker mycket och räcker långt.

Mrs Calloway sa...

jag väntar tills nästa vecka när jag räknar med att ha hostat klart...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, maken har också varit hostig, jag var på gymmet i går :)