Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 maj 2014

e-tidningar, Bokbloggsjerka 16 – 19 maj

Jag har börjat läsa e-böcker i min iPad. Toppen om man läser engelska böcker, så kan man bara trycka på ett främmande ord, så kan man få förklaring direkt på skärmen. Man kan göra bokmärken och egna anteckningar i iPad, det finns många fördelar. Jag hinner inte läsa så mycket på resor, men min mini iPag väger 300 g och kan säker ta hundratal böcker... för att inte tala om tidningar, e-tidningar i Readly är toppen, massa olika genrer, kul att läsa i trädgården, fast dessa kräver wi-fi eller sim-kort. Göteborgs-Posten läser jag i sängen på morgonen i min iPad. Dessutom kan jag direkt ta skärmdump i min iPad om jag läser något intressant, typ recept.
För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat? För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av? frågar Annika i Bokbloggsjerka 16 – 19 maj, mitt svar är att jag ännu inte hunnit köpa dubbletter av e-böcker, men har köpt tidningar, när jag först läst e-tidning i iPad.

18 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Tänk så mycket kul man kan trycka in i en enda liten i-pad!

Hannele sa...

Ugglan, man kan nästan inte leva utan iPad längre :)

Monika sa...

Jag läser inte så många e-böcker eftersom jag inte gillar det formatet så det blir ju inte så många böcker att köpa dubbletter av.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, dubbletter? Det hänger väl på innehållet...

Sanna sa...

Det är smidigt med e-böcker!

Unknown sa...

Jag läser inte e-böcker eller e-tidningar, jag är nog lite gammalmodig där än. Men de där ipaden är verkligen finurliga saker.=)

Anonym sa...

Jag har en vanlig Ipad och tycker den är lite tung, läser man en bok på 700 sidor får man hålla den ganska länge. Då är läsplatta bättre.
Mia

Anonym sa...

Pssst det går numera finfint att läsa böcker i Readly också. Väldigt bra tycker jag.

Vargnatts bokhylla sa...

Jag läser inte e-böcker så det har jag inte behövt köpa någon dubblett i form av fysiskt exemplar :)

Hannele sa...

Sanna, väldigt smidigt.

Helen, viss teknik gillar jag :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, min mini iPad väger 300 gram, du borde skaffa ett bra stöd till din iPad.

Anonym, jag vet, böcker i Readly kostar 195 kr i månaden, lite dyrt...

Vargnatt, jag tycker du ska testa, jag var lite tröd i början...

bloggbohemen sa...

Om jag reste mycket så skulle jag nog satsa på någon form av läs- eller surfplatta. Hittills har jag hållit till godo med min Iphone men jag saknar alltid känslan av papper när jag läser e-bok.

Ewa K sa...

Jag var faktiskt med och gav ut en e-tidning på engelska för några år sedan. Dessvärre var den före sin tid och fick se sig besegrad av fysiska konkurrenter.

Hanneles bokparadis sa...

bohemen, hemma läser jag gärna riktiga böcker.

Ewa K, så tråkigt, inte alltid bra att vara först...

klok som en bok sa...

Låter ju praktiskt att slippa trycksvärta på osten:)

Hanneles bokparadis sa...

hihi, det har jag inte kommit på :)

Freja sa...

Jag har inte testat e-böcker än, men det är mycket för att jag gillar att ha mina böcker fysiskt runt mig...

Hannele sa...

Freja, det ena utesluter inte det andra...