Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juli 2014

Mitt London, en ny bokpärla

Jon Pelling, som bor i London, skriver i sin inledning: "En tredjedel av oss som bor här är invandrare och generationer av migranter har passerat före oss. Influenser från hela världen har format staden samtidigt som Storbritannien satt sin prägel på omgivningen. Kanske är det orsaken till att kreativitet, innovation och idéer flödar här. Runt Londons teatrar och gallerier uppstår alltid nytt liv." Och varför kan vi inte ha det så även i Sverige? undrar jag förstås, mångfald är ju bra ♥
Mitt London (2014) av Jon Pelling lånade jag för att i läsfåtöljen minnas, vad jag gjort och vilka platser jag känner igen. Kanske har jag missat en pärla? Det finns ett register delat i olika rubriker, där Nöjen och Nattliv tar mest plats (inte lika mycket om böcker och trädgårdar, om man nu har det som sitt specialintresse). Lagom med historik, många bra tips; typ kokt ål istället för fish and chips, både viktorianskt och det senaste. Tänk att äta i mörker på en restaurang där både personal och kockar är blinda, eller köpa böcker bför kvinnor av kvinnliga författare. Varför inte laga sin cykel och äta på samma ställe. Skulle vara praktiskt att kunna ladda ner boken i e-format.

4 kommentarer:

znogge sa...

Så är det i Brasilien också! Enormt många är invandrare och det leder inte till konflikter.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, dumt att vi här är så rädda för det, mångfald är ju bra ♥

Freja sa...

Låter som en kanonbok, och jag önskade att vi i Sverige lyckades bättre med integrationen. Det är absolut inte invandringen som bör diskuteras, vi har definitivt plats för många fler, men vi är urdåliga på att välkomna och dra fördel av de resurser som kommer hit!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, det är absolut roligare om vi inte är lika, utan lär av varandra ♥