Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juli 2014

perfekt sommarlektyr: Resa med lätt bagage

Resa med lätt bagage av Tove Jansson är en av hennes vuxenböcker, noveller av olika slag, människor som byter miljö och omgivning."Jag satt och funderade över Resans Idé, alltså att vara på väg, obunden, utan ansvar för det man har lämnat bakom sig, utan att på något sätt kunna förbereda och överskåda vad som ligger framför en. Bara en stor frid." Så funderar mannen i pensionsålder som städat ut sin lägenhet och rest i väg med  lätt bagage. Men blir det stor frid på passagerarefartyget?

2 kommentarer:

Freja sa...

Den mannen låter som jag känner när jag är på resa, undrar om han fick det så...

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag känner igen mej också,
du får läsa boken :)