Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

26 augusti 2014

Långbetitlade - Tematrio

Det är lite fräckt med långa titlar, det tycker även Lyran i veckans tematrio Långbetitlad: "Berätta om tre böcker med lång titel, bra eller dåliga eller sådana du vill läsa. Var gränsen går för lång är ganska flytande och upp till er att avgöra."
Jag väljer blandade genrer: Han önskar att hans älskade vore död av William Butler Yeats, Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig av Bodil Malmsten och Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra av Liza Marklund.

Som bonustitel vill jag även nämna: Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman som jag tyckte mycket om. Glömde även en av mina favoritförfattare: Varför vara lycklig när du kan vara normal? av Jeanette Winterson.

21 kommentarer:

Anna sa...

Den sista titeln är jag väldigt förtjust i!

Metronyx sa...

Wintersons självbiografi är ju lysande, det är fängslande att läsa hennes livssaga.
Av de andra tre hade jag bara läst Yeats. Men jag borde kanske läsa något av Liza Marklund, inte för att jag tror att hon är dålig men jag har känt mig lite motvillig att läsa nåt av henne.

C.R.M. Nilsson sa...

Bodil Malmsten är ju nästan drottning över långa, fina titlar :)

Jag är väldigt svag för Wintersons titel. Den är så träffande efter att ha läst boken.

Hannele sa...

Anna, jag med :)

Metronyx, om jag har tid försöker jag läsa författare jag tror jag inte gillar... Tänk var bibliotek blev viktigt i det boklösa hemmet för Winterson.

♥ Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, det gäller att få till det, dessa kvinnor har lyckats.

Ugglanoboken sa...

Det finns verkligen många bra och långa titlar! Nu blir jag sugen på att läsa lite mer Bodil Malmsten - har bara läst ett par stycken hittills.

Hannele sa...

Ugglan, jag tycker väldigt mycket om Bodil Malmsten.

Helen Bruhno sa...

Många fina titlar här och inte en enda har jag läst, så tack för tipsen!

Hannele sa...

Helen, alla dessa böcker är bra!

Freja sa...

Den där Marklundboken ligger nog nära till att komma med på min triss med!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Freja, visst är det en lång titel :)

Veiken sa...

När man ser långa titlar på böcker är det som att lära sig psalmverser som man gjorde förr.
Det är nog inte lätt att sätta titlar så att folk kommer ihåg dom och vill läsa boken!

♥ Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vissa titlar fastnar.

Helena sa...

Har inte läst någon av dina, inte ens om man tar med bonustitlarna. Illa :)

Hannele sa...

Helena, smaken är ju olika....

Mrs Calloway sa...

malmsten-titeln är ju rejält lång! man kanske borde läsa den?

♥ Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag gillade denna och även andra Malmstens logg-böcker.

Lena sa...

De två första har jag aldrig hört talas om. Men Liza Marklunds bok har jag tänkt läsa, för det är den enda av henne som jag inte läst.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Lena, då bör du läsa även denna, fast den har några år på nacken.

Sanna sa...

Bodil Malmsten är ju helt underbar. Just den här med skeppen och kanonerna har jag inte (ännu)läst, är den bra?

♥ Hanneles bokparadis sa...

Sanna, jag tyckte mycket om Och ett skepp med sju segel och femti kanoner ska försvinna med mig.