Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 augusti 2014

spännande böcker i sommar

Annika frågar i veckans Bokbloggsjerka 29 augusti – 1 september: Vad har du läst för spännande böcker i sommar? Hon lottar även ut fina bokaskar.
Jag är dålig på att läsa spännande böcker, men Svarta vatten av Attica Locke har varit en som fått mej att hålla andan, ska recensera snart. Barnbarnen har älskat Pelle Svanslös och spöket av Gösta Knutsson. Djävulen på korset av Ngũgĩ wa Thiong'o är en spännande berättelse om hur invånare i Kenya bekämpar den nykoloniala imperialismen.
En fjärilsboklåda vill jag vinna till mitt fjärilssovrum.

31 kommentarer:

Lotten sa...

Jag höll mig nog inte bara till spännande böcker;-) Jag var rätt besviken på Svarta vatten faktiskt, tyckte inte den var spännande.

Hannele på Hisingen sa...

Lotten, smaken är ju lite olika...

Boklysten sa...

Jag har inte heller läst speciellt många spännande böcker i sommar. Svarta vatten har jag inte hunnit med än men snart så.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag föredrar att se spännande filmer :)

znogge sa...

Åh, jag älskade också Pelle Svanslös och spöket!

mormor Hanneles bokparadis sa...

Znogge, lite spänning innan läggdags är kul :)

Ewa K sa...

Pelle Svanslös är ju underbar för alla åldrar.

Hanneles bokparadis sa...

Ewa K, bra barnböcker passar alla åldrar :)

Unknown sa...

Jag tolkade jerkan lite fel, jag tog det mer som det bästa av sommarens läsningen, inte spännande som i spännande handling då. Fina tips här.

Monika sa...

Svarta vatten har jag här oläst, det låter ju bra att den är spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Helen Bruhno, ingen större katastrof :)

Monika, jag tycker Svarta vatten är spännande.

Anonym sa...

Svarta vatten låter spännande :)

Hannele sa...

Johanna, absolut!

Vargnatts bokhylla sa...

Svarta vatten låter intressant :)

Lena sa...

Pelle Svanslös var det inte igår man läste. Borde återuppta bekantskapen.

Anonym sa...

Svarta vatten måste jag med sätta mig och skriva ner tankarna om innan jag heeelt glömmer bort allt, tyvärr tyckte jag bara den va sådär...

Mia Eggimann sa...

Svarta vatten blir jag nyfiken på, men jag gillar spännande böcker.

Helena sa...

Pelle Svanslös är ju härlig. Tror inte jag läst om honom och ett spöke, men det kanske kommer :)

Freja sa...

En utmaning att komma på spännande böcker, jag har ju rensat i min bokhylla i sommar och det har inte varit så mycket spännande i den... De där boklådorna är fina!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, snart ska jag berätta mer om Svarta vatten.

Lena, barnbarnen älskar Pelle Svanslös ♥

Bokfrossa, man kan inte tycka om alla böcker...

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, jag är lite feg...

Helena, lite mysigt med spöken, även för de små :)

Freja, visst är boklådorna snygga!

Sara Pepparkk sa...

Det är bara Pelle Svanslös jag läst av dom böckerna..

Hannele sa...

Sara, de andra böckerna är väldigt nya.

Sanna sa...

Thiong'o är jag mycket nyfiken på!

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, Ngũgĩ wa Thiong'o är intressant för han skriver bra och oftast får vi höra de vitas berättelse.

C.R.M. Nilsson sa...

"Djävulen på korset" lät som en intressant bok, tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Ngũgĩ wa Thiong'o skriver kenyansk nutidshistoria.

Zelly sa...

Svarta vatten har jag här hemma som jag hoppas få läst snart, verkar riktigt bra.

Hannele sa...

Zelly, ska bli intressant att höra vad du tycker.

Anonym sa...

Det är många som gillar Svarta vatten, kanske måste läsa den? ;)

Hanneles bokparadis sa...

Kajsa, det tycker jag!