Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 augusti 2014

en bok av Tove Janssons make och älskade

Det har varit många dokumentär om Tove Janssons liv under firandet av hennes 100 årsdag förra veckan; om hennes livskamrater, gärningar och annat. Jag kom på att jag faktiskt har boken August Strindberg - liv och dikt (1962) av Atos Wirtanen, som var gift med Tove. Han har skrivit flera böcker, men just i denna finns synpunkter på nästan hela Strindbergs produktion, resor och Strindbergs intresse för vetenskap. Inte lika mycket om hans fruar, men kvinnofrågan belyses. Många fina foton.

3 kommentarer:

znogge sa...

Ibland kan det vara befriande om fokus inte läggs så mycket på Strindbergs fruar och hans kvinnosyn!

Anna/notonmusic sa...

Enligt westins bok blev det aldrig av att dom gifte sig nån gång, men han var väl en av de allra viktigaste för henne i a f. Vore spännande att läsa denna bok om Strindberg! Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jo, Strindberg skrev ju böcker också ♥

Anna, jag har inte läst Boel Westins bok, men har förstått att Atos Wirtanen var viktig, att han uppmuntrade Tove publicera Mumin i tidningen där han arbetade. Atos är Snusmumriken med den gröna hatten.