Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 augusti 2014

tre nyanser av orange

George A. Birmingham (pseudonym för James Owen Hannay) har skrivit en hel del, exempelvis The Search Party (1909) som Erik Andersson anser vara originalet till Den tredje polisen (The Third Policeman 1940) av Flann O'Brien. Och Flann O'Brien i sin tur har haft James Joyce som förebild och blivit påverkad av hans texter. Det ena leder till det andra och man får följa flera spår, en intressant text-härva att nysta upp.

9 kommentarer:

znogge sa...

Hellre det än femtio nyanser av grått som inte imponerade på mig...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, detta här smakar bättre :)

snowflake sa...

Så ska livet njutas!

Hannele sa...

snowflake, precis ♥

Mrs Calloway sa...

snyggt!

Freja sa...

Åhh, jag fastnade helt för ost och kexfatet du har med dig, det ser smaskigt ut!

Hannele sa...

Mrs Calloway, gott också :)

Freja, räcker till dej med!

Carita sa...

Fin bild och fin idé med färgerna, om du menade det oranga i bilden :-)

Hanneles bokparadis sa...

Carita, det var nog det jag menade ♥
Tautologi på en känd bok-trilogi...