Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2014

Graham Greene

Graham Greene (1904-1991) var en flitig och hyllad brittisk författare som aldrig fick Nobelpriset. Skolan var inte den bästa platsen, fader var rektor där. Han har skrivit självbiografiskt  En sorts liv (A sort of life 1971). Han arbetade som journalist och filmkritiker. SVT visar filmen I skuggan av ett tecken som bygger på hans bok Skräckens ministerium (The ministry of fear 1944).

8 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Nu måste jag dyka ner i mitt underjordiska bibliotek igen. Vet att jag har en bok av Graham Green där, men vilken?

Hanneles bokparadis sa...

Anna, alltid lika kul att hitta bland sina egna böcker...

Ingrid sa...

Tack för tipset- jag tycker att Graham Greene borde uppmärksammas lite mera- han har skrivit så många fina böcker.

Hannele på Hisingen sa...

Ingrid, han har fallit lite i glömska.

znogge sa...

Ja, det har han verkligen gjort. Länge sedan jag hörde hans namn nämnas...

Hannele sa...

Znogge, bra film och bra böcker.

Mrs Calloway sa...

Brighton Rock filmades och kom i pocket för inte så länge sedan i alla fall. men visst borde han uppmärksammas mera. det var en utmärkt författare. tyvärr missade jag eftermiddagsfilmen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, bra filmer visas mitt på dagen eller mitt på natten...