Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 november 2014

författaren som försvann

Claus Beck-Nielsen (1963 - 2001) : en biografi av Anna Henriksson berättar hur författaren lämnade sin lägenhet, fru och barn och lever nu på gatan som papperslös och utan minne. Systemet är trögt, man existerar inte utan personnummer. Ingen institut kan hjälpa, han kan inte söka arbete eller bostad, bara tigga. Tänkvärt. Tidningsartiklar om denne man som inte finns. Fast de somaliska, persiska, kurdiska, turkiska finns i sina föreningar och skolor. Hos välgörenhetsorganisationer kan Claus få lite hjälp men inte hos socialen, hur mycket dansk han är, systemet godtar ingen utan personnummer. Som en sann skräckhistoria. Jag tänker på George Orwell.  "Till varje enskilt verk, examen eller faderskap hör ett årtal så att listan i sin helhet utgör skelett till en biografi."

Claus Beck-Nielsen var i år nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris med Mina möten med de verkliga författarna, berättar lite småelakt om ett dussin författare.

4 kommentarer:

znogge sa...

Men vilket livsöde...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag misstänker att detta är fejk... något slags konstnärligt experiment? Han har även fixat sin egen begravning, dansk humor?

Mrs Calloway sa...

väldigt konstig historia. jag håller med dig, Hannele, man blir skeptisk...

Hannele sa...

Mrs Calloway, tydligen populär i Danmark...