Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, livet skulle vara tråkigt utan böcker. Litteraturbanken. My own photos.

24 december 2014

Åbo påbjuder julfrid på julafton SVT2 kl 10:55

Vi icke-riktiga-svenskar önskar alla en god jul!
På julafton kl 10:55 SVT2 Åbo julfred, Kalle Anka kan man strunta i... Åbo kungör julfred. Numera är Åbo den enda stad i Norden som bevarat denna tradition som härstammar från 1200-talet. Direktsändning från Åbo, en fin stad, önskar alla en god jul.

9 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Egentligen märkligt att inte fler anammar en sån julhälsning. Det är ju vad de flesta ändå vill att julen ska handla om. Ha en fin jul Hannele med dina små söta tomtar!

♥ Hannele på Hisingen sa...

Anna, tack! Även om våra barn inte gillade när jag "tvingade" dem varje jul titta på julhälsningen från min födelsestad, så har de som vuxna fortsatt med denna fina tradition ♥

znogge sa...

Så trevligt att traditionen finns kvar. Det är synd när sådant försvinner...

♥ Hanneles bokparadis sa...

Znogge, än finns denna tradition kvar i Finland :)

Mrs Calloway sa...

jag ska anhålla om tillstånd att titta på det programmet imorgon! god jul, Hannele!

Musikanta sa...

Det har INTE försvunnit! Här i Söderköping proklameras varje år julfrid på julafton utomhus på Skönbergagatan, vår storgata. En lärare (numera pensionär) läster dikt och en rektor blåser trumpet. De började för några år sen - då kom det 11 personer. Idag läste jag i tidningen att det kom över 300 personer. Kul!
Julkram från Ingrid.

♥ Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, lite nya gamla traditioner får man införa :)

Musikanta, helt underbart!
kram

Freja sa...

Vilken fin tradition, den skulle nog behövas på fler ställen! God jul!

Hannele sa...

Freja, god jul!