Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 december 2014

Lacombe Lucien av Patrick Modiano SVT play

Fransk långfilm från 1974. Filmen utspelar sig i en fransk by under Vichyregimen där en tonårig bondkille av en slump börjar samarbeta med franska Gestapo i slutet av andra världskriget. Samtidigt som han gillar utnyttjar den makt han får av tyskarna blir han förälskad i en judisk tjej. Manus av Patrick Modiano SVT play.

8 kommentarer:

znogge sa...

En intressant intrig och ett rejält dilemma...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, Patrick Modiano har skrivit även en del drama.

Musikanta sa...

Ska be Kent spela in den.

Hanneles bokparadis sa...

Musikanta, roligt att svensk tv visar Modianos film.

Mrs Calloway sa...

tack för tips, Hannele! det hade jag inte observerat! måste bevakas

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Modiano vill man ju inte missa ♥

Freja sa...

Önskar jg hade ork ayy se filmen, men min hjärna klarar bara lättare underhållning just nu, den klarar knappt att läsa. Trist som tusan!

Hannele sa...

Freja, man kan inte orka med allt.. Väldigt bra film.