Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 januari 2015

inte en bok så långt ögat når

Grannen säljer sitt hus och jag såg mäklarens annons, inte en bokhylla!
Hur mycket make over ska man göra? Trist i mina ögon.

14 kommentarer:

znogge sa...

Tydligen ska allt som gör ett hem personligt och skapar hemtrevnad bort.Jag kan förstå att det inte ska vara plottrigt och saker överallt men numera tycker jag att det går till överdrift. Men det är tydligen så det fungerar...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tydligen håller trenden på att ändra sig, igen. Dessa identiska hem fungerar inte lika bra längre.

Mrs Calloway sa...

några inbyggda bokhyllor hade muntrat upp, tycker jag!

Hannele sa...

Mrs Calloway, absolut!

Ingrid sa...

Väldigt trist med ett sådant hem- fast säkert inte så ovanligt. De öppna planlösningarna har väl inte plats för böcker....

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, där finns flera mindre rum, men alla läser inte böcker...

Anonym sa...

Skrev ett långt inlägg till böckernas försvar och tryckte bort det!!! Älskar böcker och de ger liv till ett hem!

Musikanta sa...

Såg i tidningen idag att det börjar bli omodernt med det kala och vita. Jag bryr mig inte eftersom vi alltid har möblerat hemma som vi vill ha det utan några sneglingar på heminredningsexperter.

Jag förmodar att vårt hus skulle bli väldigt svårsålt eftersom det översvämmas av bokhyllor i alla rum utom sängkammaren.
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, tryck inte bort så fina inlägg :)

Musikanta, hihi, ungefär så sa maken om vårt hus ♥ Vi har bokhyllor i stället för nattduksbord.

Freja sa...

Jag hade en gång en kollega som inte förstod oss som hade böcker i bokhyllor för "det är så fult"... Tydligen skulle det stå kristallglas och prydnadssaker dör istället...

Hanneles bokparadis sa...

Freja, det var det värsta jag hört :)

Anna/notonmusic sa...

Bokhyllor och piano är ett måste. Allt annat kan jag vara utan.

Anonym sa...

Har en bekant som när hon första gången hon kom hem till mig, stannade upp och sa: "Oj, vad mycket böcker du har!" Sen var hon tyst lite, och så kom det: "Men samlar dom inte hemskt mycket damm?"
Sorgligt om man bara ser böcker som dammsamlare, sen får man ju respektera att inte alla har ett läsintresse. Man är ju inte varken bättre eller sämre människa för det, men om dom bara visste vad dom går miste om!

MarieJ

Hanneles bokparadis sa...

Anna, håller med dej, med tillägg om en saxofon också :)

Marie J, vilka tråkiga människor det finns... Jag blir väldigt harmonisk i ett rum fullt med böcker ♥