Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 februari 2015

har du läst Karlfeldt?

Inte många som läser Erik Axel Karlfeldt (1864-1931) i skolan idag,inte mycket lyrik. Litterär kanon, behövs det? Kanske skulle man låta eleverna bekanta sig med flera olika sorters litteratur. Fast själv minns jag dessa lektioner ganska tråkiga, jag udvek författare jag läst i skolan. Han är svår att översätta, hans texter passar till att sjunga.
Lyssnade på Stina Otterberg som skrivit Älska, dricka, sjunga, leva, dö : en essä om Erik Axel Karlfeldt till Karlfeldts 150-års dag. Han hade det tufft efter faderns konkurs på självaste examensdag, men det gick ju bra i livet. Ständig sekreterare i Svenska Akademien och han kunde verkligen "tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin". Jag ska nog ta en titt på böckerna jag har hemma, annars kan man lyssna när Karlfeldt läser sina dikter själv: här.

9 kommentarer:

znogge sa...

Karlfeldt läste vi under gymnasietiden men sedan dess har jag inte umgåtts med honom. Har bara inte blivit så...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, undar om ungdomarna känner till honom?

Mrs Calloway sa...

jag läser Karlfeldt då och då. har skrivit om honom också vill jag minnas. bra att det påminns om våra stora skalder

Hannele sa...

Mrs Calloway, eller hur, inte bara nytt nytt...

Freja sa...

Vi läste mycket olika sorters texter i svenskan när jag gick i gymnasiet, men de kanske de inte gör längre?

Hanneles bokparadis sa...

Freja, ungdomarna kanske inte längre vet, vem Erik Axel Karlfeldt var...?

Anna/notonmusic sa...

Karlfeldt, är ju en bygdens son här hemma och firas lite då och då. Min trio Bas Fiol & Flöjt har en del Karlfeldt med oss när vi uppträder. Karlfeldts dikt Kurbits fick benämningen kurbits att spridas. På Karlfeldtsgården kan man ta en gofika och titta in på loppisen!

Inga M sa...

Jag har gjort ett försök med Karlfeldt för något år sedan men det funkade inte. Kanske skolan som förstörde honom en gång i tiden, eller också har hans författarskap åldrats oskönt.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, trevligt, Karlfeldts texter passar ju bra att sjunga, föreningen verkar vara aktiv.

Inga M, skolan har förstört en del författare för mej med. Karlfeldt har ju en del åldriga drag, men has texter håller än.