Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 februari 2015

historiskt

Berätta om tre historiska romaner eller filmer! önskar Annika i tematrio.
Elsie Johansson får representera det svenska, hon säger att hon inte skäms längre. Kvinnor har alltid haft så mycket att skämmas för, även för allt det naturliga. Det har Elsie skrivit om i sin trilogi om Nancy. Kerstin Thorvall har skrivit trilogi om Signe.
Som anglofil har jag besökt några historiska kungliga slott i England (mest för trädgårdars skull), jag gillar att läsa gamla biografier, nu även historiska romaner. Har precis köpt andra delen av Dame Hilary Mantels trilogi om Thomas Cromwell, inte hunnit läsa, men såg att Wolf Hall redan går som teater i London.  Elisabet I : historien om drottningen och hennes förtogna av Anna Whitelock kom nyss på posten, har inte hunnit läsa. Något av Phillippa Gregory har jag nog också i bokhyllan.

22 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag ska snart börja med För in de döda.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, samma här :)

Boklysten sa...

Wolf Hall väntar i bokhyllan

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, många sidor att bita i!

Helena sa...

Wolf Hall gillar jag med :) Har börjat med Nancy på ljudbok, men kom bara 10 spår innan jag bytte mobil och ännu har jag inte lagt över den till den nygamla :(

Hannele sa...

Helena, jag har inte samma problem med mina pappersböcker :)

Mrs Calloway sa...

Elsie Johansson är jättebra. hon fungerar även bra i skolklasser

Hannele sa...

Mrs Calloway, det kan jag tänka mej.

Sanna sa...

Elsie Johansson är ett geni, jag älskar allt hon har skrivit

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, tänk, Elsie Johansson var inte purung när hon började skriva, aldrig för sent!

Ugglanoboken sa...

Böckerna om Nancy är fantastiska!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, verkligen, en sådan närvaro.

Johannas deckarhörna sa...

Mantel har jag läst, och biografin över Elisabet I har jag på lut. :)

Hannele sa...

Johanna, så långt har inte jag kommit...

Unknown sa...

Trilogin om Nancy står i min bokhylla, ännu olästa. Men ska ta tag i det tänkte jag =)

bloggbohemen sa...

Läste första delen i Nancy, men kom inte riktigt överens med Johanssons språk. Kanske ger jag trilogin en andra chans i framtiden.

Åsa sa...

Tre spännande böcker. Engelsk historia gillas! (Helst på plats förstås) ;)

Hanneles bokparadis sa...

Helen, böcker kan vänta.

Bloggbohemen, det tycker jag du ska göra.

Åsa, bra kvinnliga författare, visst har England spännande historia!

Sofia sa...

Tack för bra tips!

Hanneles bokparadis sa...

Sofia, visst är det kul med historia!

Lena sa...

Böckerna du visar vill jag absolut läsa. Av Philippa Gregory som du nämner har jag läst böckerna om Rosornas krig. De är otroligt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, visst är det kul med historia.