Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 februari 2015

liv och död

Lite dramatisk tematrio denna vecka, Lyran mår inte bra och föreslår böcker med orden liv eller död (i olika former som t ex levande, döda etc) i titeln. Och jag gör en egen tolkning på innehållet: Törnrosa som dör och prinsen får liv i henne. Askungen har inte mycket till liv förrän prinsen kommer och räddar henne. Begravningar är farliga av Agatha Christie tar hand om det. Som bonus får jag nämna Snapphanens liv och död av Artur Lundkvist, och två böcker som kom på posten: Skuggan av ett liv och För in de döda av Hilary Mantel.

13 kommentarer:

Boklysten sa...

Har inte läst någon av dina. >Tack för tips!

Hannele sa...

Boklysten, världen är full av böcker man inte har läst.

Freja sa...

Så många böcker du hittade!

Mrs Calloway sa...

här fuskas det lite, ser jag. men Mantel och Lundkvist får godkänt

Sofia sa...

Kul trio och tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, finns mycket om döden...

Mrs Calloway, fri tolkning :)

Sofia, mina favoritböcker ♥

Sanna sa...

Friskt blandat!

Johannas deckarhörna sa...

En rolig tolkning av temat :)

Lena sa...

Härlig tolkning. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, brett tema.

Johanna, min första association :)

Lena, spännande tema.

Åsa sa...

Annorlunda trio där! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, det stämmer :)

Helena sa...

Härligt med klassiska sagor :)