Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 mars 2015

Paul Celan vill jag läsa, tematrio

Berätta om tre böcker ni skulle vilja läsa! vill Lyran, svår fråga för jag läser ju det jag vill. Just nu funderar jag på att göra bekantskap med Paul Celans lyrik, Gösta Berlings saga (1891) av Selma Lagerlöf och Sargassohavet av Jean Rhys.

18 kommentarer:

Robert W sa...

Gösta Berlings Saga är verkligen underbar. Den är ju Selma Lagerlöfs genombrottsroman, även om Carl David af Wirsén inte var imponerad. Han lär ha sågat den, och kände sig därefter tvingad att för sin heders skull försöka hindra att hon fick nobelpriset.

Lena sa...

Gösta Berlings saga läste jag för massor med år sedan. En väldigt bra bok.

Boklysten sa...

Sargassohavet gillade jag inte alls.

Helena sa...

Finns så mycket Selma jag inte har läst... fast av hennes är jag nog allra mest sugen på Kejsaren av Portugallien.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det var spännande att höra!

Lena, kanske ska jag se filmen...

Boklysten, Sargassohavet är tydligen lite speciell.

Helena, några böcker har jag läst av Selma, Kejsaren av Portugallien såg jag som film.

Ugglanoboken sa...

Gösta Berlings saga är en av mina favoritböcker - topp-10, tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, det har jag hört många säga.

Freja sa...

Härlig blandning!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jo, ganska varierande :)

Sanna sa...

Ja just ja, Sargassohavet! Den är jag också sugen på.

Hannele sa...

Sanna, intressant fortsättning på Charlotte Brontës Jane Eyre.

znogge sa...

Gösta Berlings saga är mycket läsvärd kan jag minnas även om det inte var i förrgår som jag läste den.

Anonym sa...

Man kan läsa Selma Lagerlöf om inte annat så för hennes fantastiska språk, hennes fantasi och underbara naturskildringar!

MarieJ

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag får ta itu med det.

Marie J, Selma Lagerlöf är läsvärd fortfarande!

Mrs Calloway sa...

Sargassohavet är spännande. Wirsén var sur för det mesta och satte käppar i hjulet för flera

Unknown sa...

Tre intressanta titlar, Selma Lagerlöfs gillade jag verkligen men de andra två är nya för mig. Tack för tipsen!

Mia Eggimann sa...

Selma Lagerlöf borde man väl läsa fler böcker utav. Men det kommer så mycket nytt också

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, låter som en bok om mej :)

Helen, alltid kul att hitta nya titlar.

Marie Eggimann, jag gillar äldre böcker ♥